Op zaterdag 27 juli 2024 organiseert de Vriendenkring Brandweer Deinze voor het eerst een Spel zonder grenzen. In een leuke omkadering nemen verschillende brandweerploegen het tegen elkaar op in een reeks knotsgekke spelen.

Doe mee als brandweerploeg! Verdedig de eer van je post en ga vol voor de overwinning. Of neem het niet zo serieus en bekijk het als een plezierige teambuilding. 😄 Wees er snel bij, want er is een limiet van 12 teams.

De toegang voor toeschouwers is gratis. Doorlopend zijn er frieten, ijsjes en diverse dranken te verkrijgen.

Praktisch

Wanneer?zaterdag 27 juli vanaf 13 uur
Waar?Sint-Poppoplein in Deinze
Wie?
  • Alle brandweerlieden kunnen een ploeg vormen.
  • Elk team bestaat uit max. 5 personen.
  • 4 personen nemen deel aan een spel. Er is telkens 1 reservespeler.
  • Er zijn meerdere ploegen mogelijk van dezelfde post.
Wat breng je mee?
  • Interventiekledij: broek, vest, laarzen, helm, handschoenen en 4 ademluchttoestellen
  • Kazernekledij: blauwe werkbroek, T-shirt en (sport)schoenen
  • Sportkledij
Wat kost het?
  • 30 euro per ploeg, verzekering inbegrepen.
  • Je krijgt een deel van het inschrijvingsgeld terug in de vorm van een consumptiekaart.
Hoe schrijf je in?
  • Stuur een e-mail naar vriendenkring@brandweerdeinze.be en vermeld je ploegnaam.
  • Je inschrijving is definitief na overschrijving van 30 euro op het rekeningnummer BE89 1030 3488 2985.
  • Voeg als mededeling toe: Spel zonder grenzen + ploegnaam.
  • Inschrijven is mogelijk tot en met 24 juli 2024.


Spellen

Spel 1:

Waterton vullen

4 spelers halen om de beurt water uit de Leie en vullen een ton op het spelplein. Ze gebruiken daarvoor een emmer met gaten. Het team dat het meeste water in de ton krijgt na de speltijd, wint het spel.
Spel 2:

Touwtrekken

2 teams van elk 4 spelers proberen elkaar over de streep te trekken. Het team met de snelste tijd wint het spel. Het touw mag alleen met de handen vastgehouden worden. Als er na de speltijd geen winnaar is, krijgen beide ploegen 1 punt. 
Spel 3:
Brandslang - kuipbrancard
1 speler legt een brandslang uit volgens de aanwijzingen. Daarna lopen de 3 andere spelers een parcours met de kuipbrancard (1 speler op de brancard, 2 dragers). Bij terugkomst moet de brandslang opgerold worden door de persoon die op de brancard lag. Het team met de snelste tijd wint het spel.

Spel 4:
Kruiwagenloop

1 speler rijdt geblinddoekt een parcours van punt A naar punt B met een kruiwagen, 1 andere speler zit in de kruiwagen en geeft aanwijzingen. Bij punt B nemen 2 andere spelers van het team het over en rijden ze op dezelfde manier terug naar punt A. Het team met de snelste tijd wint het spel. 
Spel 5:
Suppen
De sup ligt op de aanlegsteiger. Bij het startsein laat het team de sup te water en varen ze rond de Tolpoortbrug terug naar de steiger. De deelnemers staan altijd rechtop. Als er een speler in het water valt, moet die eerst terug op de sup staan voor er kan verder gepeddeld worden. Het team met de snelste tijd wint het spel. 
Spel 6:

Blindlopen met ademlucht

2 spelers volgen een parcours met hindernissen van punt A naar punt B. De 2 andere spelers volgen daarna hetzelfde parcours van punt B naar punt A. Het team met de snelste tijd wint het spel. 
Finalespel:
Chaos schuimcontainer
Alle teams spelen samen. In een schuimcontainer liggen per team 5 gekleurde blokjes verborgen. Van elk team gaat telkens 1 speler op zoek naar een blokje met het eigen teamkleur. Blokjes van andere teams moeten meteen teruggegooid worden. Zoeken gebeurt met 1 hand. In de andere hand houdt de speler een object vast dat niet mag verloren gaan. Het object wordt doorgegeven aan de volgende zoeker van het team. Het team met de snelste tijd wint het spel.

Punten en regels

  • Het laatste team van een spel krijgt 1 punt, het voorlaatste team krijgt 2 punten en zo verder.
  • Elk team mag een joker inzetten voor 1 spel. De punten van dat spel worden verdubbeld. 
  • Elk team bestaat uit 5 leden. De eerste 6 spellen worden telkens gespeeld door 4 leden. De deelnemers kunnen wisselen tussen de spellen. Bij het finalespel kunnen alle 5 teamleden deelnemen.
  • Elk spel wordt uitgelegd aan de teamleider.
  • Alleen de spelende teams mogen zich in de spelzone begeven.
  • De beslissingen van de jury zijn bindend. Alleen een teamleider kan protest aantekenen.